top of page

Narušujeme vzorce, pracujeme na změně

  • Vanda Gabrielova
  • 31. 7. 2021
  • Minut čtení: 3

Aktualizováno: 12. 12. 2024

Ráda bych vám napsala něco o kruhu kreativity. Je to nástroj se kterým jsem se seznámila na jednom nejmenovaném zahraničním výcviku. Pár dní na to jsme si ho mohli v rámci další aktivity vyzkoušet naživo. A to, když jsme trávili dny bez jídla a finančních prostředků a hledali cestu jak se vrátit do campu a potýkali se s různými nástrahami. Od té doby je mi pomocníkem, když já nebo mí klienti, hledáme změny, protože aktuální stav nám nevyhovuje, nebo je dokonce decimující.


Když jsme již vyzkoušeli dosud známé cesty, ale bez úspěchu stojíme před problémem, nastupuje kreativita. Je vlastní všem. Tvůrčím procesem nacházíme dosud neviděná řešení. Proto tu hovořím o kruhu kreativity jako o nástroji, který napomáhá nalézání řešení z problémů, vycházení z těžkých situací nebo konfliktů. Díky kreativitě jsme schopní narušit doposud zajeté vzorce a dostát změn. Ať už jsou jakékoliv.


Kruh kreativity obsahuje 6 kroků, kterými postupně procházíme. A protože se počítá s tím, že chtěná změna nenastane hned, pracuje se s modelem kruhu. Když však vejdeme do nové iterace, máme už za sebou novou zkušenost a jsme o krok blíže cíli. Přesnější by bylo to kreslit do spirály, ale to není zas tak důležité.


Takže jak dojít ke změně? Pokusila jsem se o zjednodušení.

  1. scan reality - Odpovídáme co nejvíce popisně na otázku: Jaká je aktuální situace? Kde jsme? O jakých možnostech a limitech víme? Jaké kroky jsme doposud podnikli? Jak se v dané situaci cítíme? V této fázi je potřeba vědomě oddělit emocionální stránku od té racionální. A více než vyprávět, tak se držet popisu. Prostě popsat obraz co nejvíce detailně a bez příkras. Ono nenalhávat si sami sobě do kapsy, může být někdy pořádně těžké.

  2. vize - co je pro nás tím hlavním motorem ke změně? Vizí může být myšlenka, hodnota, sen... důležité je, že vám ukazuje jasný směr a dává energii. Každá změna totiž potřebuje pořádnou dávku energie. To je drahá komodita (nejen v poslední době).

  3. cíl - je už konkrétní představa toho, čeho chceme dosáhnout. Jak poznáme, že jsme v cíli? Představu popisuje pozitivně, tzn., ne co by nemělo být, ale jak by mělo vypadat. První formulace klientů bývá sice mnohdy krásná, ale za to všeobecná. Například, cítit se znovu šťastný /sebevědoměji /najít práci, co mne baví/ zrealizovat projekt ke spokojenosti všech... Nezůstaňme u vágnosti, získejme konkrétní popis, tak aby to mohl poznat i nezávislý pozorovatel. A pokud se nedaří, pomoci může příklad situaci. Například v situaci takové a takové, řeknu to a udělám tamto...

  4. Nástroje - v tomhle kroku je zapotřebí brainstormingu a někdy se nebát přizvat i odborníky. Díky této kreativní technice můžeme přijít na netušené cesty, kterými bychom mohli změny dosáhnout. Všechny nápady zapisujeme, rozvádíme, používáme metafory, extrémní řešení. Všechny nápady jsou legitimní a zapisujeme všechny.

  5. akce - přichází na řadu kritický náhled na všechny možné nástroje. Co z toho jsme opravdu schopni zrealizovat, co bude pro nás snadné? Zvolený nástroj jdeme v praxi otestovat.

  6. Reflexe - Pomohl nám nástroj ke změně? Kam nás posunul a co daný nástroj nenabídl? Vyzkoušeli jsme ho opravdu naplno? Některé věci jednoduše zkoušíme tak na půl žerdi, abychom na konci mohli říct, to jsem zkusil a nefungovalo to... V tu chvíli jsme možná vybrali těžké řešení a není problém si to přiznat. Víme, že příště potřbujeme zvolit pro nás aplikovatelnější nástroj. Nyní pokračujeme na bod 1: scan reality, tentokrát bohatší o novou zkušenost.


Tento model funguje jak pro nastavování našich vlastních změn, tak při koučování, nebo skupinových facilitacích.

 
 
 

Komentáře


bottom of page